دانلود نمونه سوال حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال حوزه علمیه خراسان و قم

دانلود نمونه سوال عقاید۱ حوزه علمیه


دانلود نمونه سوال عقاید۱ حوزه علمیه 

دانلود نمونه سوال عقاید۱  حوزه علمیه

دانلود نمونه سوال عقاید۱ حوزه علمیه 

اطلاعات مختصری از حوزه:

علوم دینی و آموزش در حوزه

البته با لحاظ غلبه طولانی مدت دروس فقه می‌توان گفت هم اینک تمام علوم اسلامی در حوزه قم درس داده می‌شود. آموزش دروس حوزه علمیه در سه مرحله سطح ۱ و سطح ۲ و خارج انجام می‌گیرد. در مجموع این سه سطح ده پایه دارد و با اهداف زیر برگزار می‌گردد:

الف: آشنایی با علوم ا سلامی پایه و بخشی از معارف دینی در سطوح مقدماتی

ب: تأمین مبلغ و معلم دینی در سطوح مقدماتی حوزه

ج: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز برای تدریس دوره مقدماتی حوزه

د: ایجاد زمینه لازم برای کسب آموزش­های سطوح بالاتر

نظام آموزشی این دوره به صورت سالی پایه‌ای است. این دوره به شش پایه درسی تقسیم می‌شود.

طلاب پس از گذراندن دروس مقدماتی و سطح وارد درس خارج فقه و اصول می‌شوند و همواره فقط تعداد اندک شماری از طلاب می‌توانند به درجه اجتهاد برسند

 

درجه اجتهاد و مجتهد

درجه اجتهاد در حوزه علمیه تواندمندی بارزی است برای یک عالم دینی که بتواند احکام و مسایل اسلامی را از منابع اسلام استنباط نماید. اما برای اینکه بشود از او تقلید کرد باید از همه توانمندتر (اعلم) و با تقوا تر باشد. به مجتهدی که از او تقلید می‌کنند مرجع تقلید گفته می‌شود که رساله عملیه او در اختیار تقلیدکنندگان قرار می‌گیرد.

اما در دهه چهل رسم بر این بود که هر یک از مراجع که از رؤسای حوزه علمیه بودند یک دفتر شهریه یا مُقسِّم داشتند، در دفتر شهریه اسامی طلابی که باید به آنان شهریه داده شود، غالباً به تفکیک شهر زادگاه یا شهرتشان ثبت شده بود. مُقسِّم در هر ماه در روزی که باید شهریه پرداخت می‌شد به مدارس محل اقامت طلاب می‌رفت و در همان مدرسه از روی دفتر شهریه، مقرری ماهیانه را به آنان می‌پرداخت. پرداخت شهریه معمولاً چند روز طول می‌کشید و به هر مدرسه روز خاصی تعلق گرفته بود. به مقسّم شهریه معمولاً چند تن کمک می‌کردند و این افراد روحانی و از افراد مورد اعتماد مراجع بودند. در زمان عبدالکریم حایری یزدی، شیخ علی محمد قمی و شیخ محمد صدوقی جزو مُقسمان شهریه بودند. در زمان سید حسین بروجردی ،محمدحسین احسن مسئول دفتر وی بود. در اوایل مرجعیت آیت الله بروجردی شهریه حوزه پنجاه ریال برابر پنج تومان بوده و در اواخر عمر شریفشان مبلغ شهریه به چهل و پنج تومان رسیده بوده است.

در این قسمت نمونه سوال درس عقاید 1 حوزه علمیه برای دانلود تهیه شده است. لینک دانلود در صفحه جدید باز می شود.

 دانلود نمونه سوال حوزه علمیه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.