دانلود نمونه سوال نحو۲ سیوطی حوزه علمیه
دانلود نمونه سوال نحو۲ سیوطی حوزه علمیه
دانلود نمونه سوال درس
اطلاعات مختصری از حوزه:
مهمترین متون اخلاقی حوزه
منیة المرید
جامع السعادات
معراج السعادة
منهج الرشاد
عوامل رونق و رکود حوزه علمیه
وجود عالمان بزرگ و برپایی مجلس درس ، مهمترین عامل در تأسیس و ماندگاری حوزه علمیه بوده است؛ چنانکه حوزه علمیه نجف با خروج شیخ طوسی از بغداد، و پناه جویی وی به مزار امیرمؤمنان(ع) آغاز به کار کرد. در واقع، جاذبه معنوی مزار امیرمؤمنان، موجب آبادانی و استقرار گروههایی از شیعیان شده بود، اما حضور شیخ طوسی، سبب شد تا شیعیان از نقاط مختلف (بغداد، ری، حلب، طرابلس، قم، خراسان و ماوراءالنهر) به نجف روی آورند و دیرپاترین و تأثیرگذارترین حوزه علمی شیعه را تاسیس کنند.
مشاهد امامان شیعه و برخی از امامزادگان، از آنرو که کانون تجمع شیعیان در پیرامون آنها بوده است، غالباً دارای حوزه بودهاند. حوزههای قم، مشهد، کربلا، کاظمین، سامرا از این گروهند.
مرکزیت یافتن سیاسی شهرها در دوره فرمانروایی حاکمان شیعی موجب شکل گیری برخی حوزهها از جمله حوزههای اصفهان، تهران،قزوین و تبریز شده است.
نیازهای آموزشی، حوزههایی بودهاند که صرفاً به سبب نیازهای آموزشی در یک شهر شیعه نشین شکل گرفتهاند که میتوان به حوزه علمیه کاشان، شیراز، سبزوار، شوشتر، جبل عامل و بحرین اشاره کرد.
ادامه مطلب ...دانلود نمونه سوال نحو۲ قواعد حوزه علمیه
دانلود نمونه سوال نحو۲ قواعد حوزه علمیه
اطلاعات مختصری از حوزه:
تبلیغ احکام و معارف دین مهمترین هدف حوزه است.
الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلَا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ (ترجمه: کسانی که پیامهای خدا را ابلاغ میکنند و از او میترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند.)[ احزاب–۳۹]
تفقه در دین به معنای فهم عمیق دین، برگرفته از آیه نفر است.
درس اخلاق
درس اخلاق از پررونقترین درسهای جنبی حوزهها بوده است. در آغاز هجرت شیخ عبدالکریم حائری، درس رسمی اخلاق در حوزه وجود نداشت ایشان آموزش اخلاق را در برنامههای درسی حوزه گنجاند. برخی استادان سطوح عالی و خارج نیز هر هفته در آخرین روز درس، بخشی از وقت را به توصیه اخلاقی و غالباً در قالب شرح حدیثی اختصاص میدادهاند. غرض از این دروس، توجه دادن طلاب به خصلتهای اخلاقی، آداب و عرفیات مرتبط با اهل علم بوده است که گاه از آن به زی طلبگی تعبیر میشود.
در گذشته افرادی همچون سیدعلی شوشتری، میرزا جواد ملکی تبریزی، امام خمینی و شیخ عباس قمی درس اخلاق میگفتند.
ادامه مطلب ...دانلود نمونه سوال نحو۲ ابن عقیل حوزه علمیه
دانلود نمونه سوال نحو۲ ابن عقیل حوزه علمیه
اطلاعات مختصری از حوزه:
فضاهای آموزشی
مدارس علمیه مهمترین مکان تعلیم در نظام آموزشی حوزه مدرسه است. در گذشته این اماکن به نام مدرسه خوانده میشد اما در قرن اخیر با ایجاد نظام آموزشی جدید، و معمول شدن واژه مدرسه برای آموزش علوم جدید، برای اشاره به مدارس سنتی دینی از مدرسه علمیه استفاده میشود. در طول قرنهای گذشته شیعیان مدارس پرشماری داشتند که مراکز تعلیمی آنان بوده است. بانیان این مراکز گاه رجال حکومتی، گاه تجار و خوانین و گاه علما و فقها بودهاند، در مواردی دیده میشود کسانی از طبقات دیگر مانند طبیبان و هنروران و... مدارسی ساختهاند. علاوه بر فعالیت آموزشی مدارس، مهمترین امکان علمی آنها کتابخانه بود. پرداخت حق التدریس به استادان و شهریه به طلاب از موقوفات مدرسه و حجرههایی جهت اسکان طلاب از دیگر امتیازات مدارس علمیه بر دیگر فضاهای آموزشی بوده است.
مساجداستفاده از مساجد برای تعلیم علوم مختلف دینی، همواره به عنوان یک گزینه برای عالمان شیعه مطرح بوده است. با وجود امکانات مدارس علمیه، علما و مراجع تقلید تدریس در مساجد را به سبب فضای معنوی ترجیح دادهاند. امرزوه بسیاری از درسهای حوزه در مساجد برگزار میگردد.
ادامه مطلب ...دانلود نمونه سوال منطق ۱و۲ حوزه علمیه
دانلود نمونه سوال منطق ۱و۲ حوزه علمیه
اطلاعات مختصری از حوزه:
مراحل تحصیل
مقدمات در دوره مقدمات ادبیات عرب، منطق، فقه و اصول نیمه استدلالی تدریس میشود. در نظام فعلی حوزه علمیه قم، این مرحله شامل پایههای اوّل تا ششم است و هدف اصلی در این دوره، آموزش ادبیات عرب (صرف، نحو، معانی و بیان و...) و آشنایی با دروس پایه مثل منطق و فقه است. در این دوره از کتابهای جامع المقدمات، سیوطی، مغنی، المنطق، شرح لمعه، اصول فقه...استفاده میشود.
سطح در دوره سطح فقه و اصول استدلالی اما به صورت متنمحور ارائه میگردد. در نظام فعلی حوزه، این مرحله شامل پایههای ششم تا دهم است. در این دوره کتابهای رسائل، کفایه و مکاسب تدریس میشود. بالا بردن قدرت فهم متون فقهی و اصولی و آشنایی با روشهای استنباط از آیات و احادیث از مهمترین اهداف این دوره است.
ادامه مطلب ...دانلود نمونه سوال صرف ساده حوزه علمیه
دانلود نمونه سوال صرف ساده حوزه علمیه
اطلاعات مختصری از حوزه:
نظام آموزشی جدید
پس از انقلاب اسلامی در ایران، برنامه و نظام آموزشی جدیدی برای حوزه علمیه طراحی شد. این برنامه در عین حفظ کردن برخی از ویژهای نظام سنتی آموزشی حوزه، آن را با نظامات آموزش عالی هماهنگ ساخته و برخی از ساختارهای دانشگاهی را مورد استفاده قرار داده است. این تجدیدنظرها در پی انتقادهای عالمان دینی همچون امام خمینی، شهید مطهری و سید علی خامنه ای شکل گرفت.
از مهمترین انتقادها میتوان به تحجر و عقبماندگی، کمتوجهی به مقتضیات و نیازهای عصر حاضر، کمتوجهی به علوم روز، منحصر شدن مطالعات به فقهی، طولانی بودن متون درسی اشاره کرد. البته بسیاری از صاحبنظران نظام سنتی حوزه را دارای محاسن بسیاری دانستهاند که قابیلت الگوبرداری برای دانشگاهای امروزی را نیز دارد.
در برنامه درسی جدید، دروس حوزه در ۱۰ پایه تعریف شده است و هر پایه در یک سال تحصیلی ارائه میگردد. پس از اتمام پایه ۱۰ طلاب در درس خارج شرکت میکنند.
ادامه مطلب ...